In deze cursus verdiepen we ons in de fascinerende kunst van het traceerwerk, specifiek met betrekking tot het materiaal kalksteen. Tracering is een kunstvorm waarbij fijne stenen ornamenten worden gemaakt, die voornamelijk te vinden zijn in gotische architectuur en worden gebruikt om ramen, roosvensters en andere architectonische elementen te versieren.
Geschiedenis van tracering
De geschiedenis van tracering gaat terug tot de middeleeuwen, met de opkomst van de gotische architectuur in Europa. Het gebruik van tracering bereikte zijn hoogtepunt in de 13e en 14e eeuw en was vooral prominent aanwezig in kathedralen en kerken. Tracering was bedoeld om de massieve steenconstructies van gotische gebouwen te verlichten en een gevoel van lichtheid en elegantie toe te voegen aan de architectuur.
Wat gaan we doen?
In het begin van de cursus richten we ons op de constructie van het traceerwerk. We maken gebruik van passers om de “sleutels” te creëren, die de basis vormen van het traceerwerkpatroon. Deze sleutels zijn geometrische vormen die samen het patroon van het traceerwerk vormen.
Nadat het traceerwerk is geconstrueerd, maken we een sjabloon om het patroon over te brengen op de kalksteen. Hiervoor gebruiken we Schabloniet, een buigzaam materiaal dat ons in staat stelt het traceerwerk nauwkeurig te reproduceren. Met behulp van de sjabloon tekenen we het traceerwerkmotief op de kalksteen. Het is belangrijk om nauwkeurig en precies te werken om een kwalitatief hoogstaand resultaat te bereiken.
Daarna beginnen we met het daadwerkelijke houwen van het traceerwerk. We gebruiken verschillende gereedschappen, zoals beitels en hamers, om het patroon in de steen te houwen. Stap voor stap werken we aan het uitwerken van de details van het traceerwerk.
“Een leuk en uniek ambacht om te leren! Mattis is een geweldige leraar, erg aardig en attent.”
– Cursist (seizoen 2023-2024/blok 1)
Inloopatelier modeltekenen
Wil je meer? Check dan het inloopatelier modeltekenen: elke zaterdagochtend van 10:30 tot 13:00 uur, met (naakt)model en onder begeleiding van CREA-docenten Beeldend.