Please note: this course is taught in Dutch.
In deze cursus van 10 lessen maak je kennis met de fundamenten van het schrijven voor drama, maar altijd vanuit jouw blik op de wereld. Je leert de klassieke bouwstenen van het schrijven van verhalen – thema, personage, fatal flaw, plotstructuur, genres, scene opbouw en dialoog. De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van diverse voorbeelden en fragmenten uit een breed palet aan films en series: van Hollywood klassiekers tot Aziatische cinema, en van Pixar animatie tot Europese arthouse. Wat je leert is ook toepasbaar op andere vormen van fictie, zoals proza, tv-series en theater.
Onderweg maak je kennis met twee innerlijke creatieve houdingen: de Hollywood Dromer en de Arthouse Realist. De Hollywood Dromer in jou denkt in heldere dramatische bogen en stelt dat de innerlijke transformatie van je protagonist (ten goede of ten slechte) de morele kern van je verhaal vormt – denk bijvoorbeeld aan The King’s Speech, Good Will Hunting, Groundhog Day en Schindler’s List; de Arthouse Realist zoekt naar de morele grijstinten en rafelranden en ziet het overkoepelende systeem (gezin, familie, werkplek, maatschappij, ideologie) waarbinnen je protagonist leeft (al dan niet succesvol) als het morele zwaartepunt – zie bijvoorbeeld Parasite, Sophie Scholl: Die Letzte Tage en Portrait de la jeune fille en feu. Door beide perspectieven te onderzoeken, ontdek je waar jij je als maker het meest thuis voelt – óf dat jij voor een geheel eigen combinatie gaat.
Wat ga je doen?
We beginnen met een vijftal theorielessen waarbij je ook een aantal korte schrijfopdrachten zult uitvoeren. In de theorielessen onderzoeken we o.a.:
- Hoe je een thema vindt dat bij jou past en hoe dat thema zich een weg vindt in de wereld van je verhaal.
- Hoe je een protagonist met een innerlijke fatal flaw en een helder doel creëert in een context die resoneert met jouw thema.
- Hoe je een plotstructuur, een karakterweb en dramatische scènes opbouwt.
- Hoe je dialogen schrijft die spanning en subtekst hebben en die de binnenwereld van je karakters blootleggen.
Na de theorie ga je in de tweede helft van de workshop stap voor stap aan de slag met je eigen (film/serie/theater/proza) idee. Je begint bij een eigen fascinatie en thema, die leiden tot een centrale dramatische vraag, die je vervolgens vertaalt naar een synopsis en uiteindelijk ook naar een eerste concrete dialoogscene van je verhaal.
Het thuis geschreven materiaal wordt in de les besproken. Niet alleen door de docent, maar ook door je medecursisten: denken over drama leer je namelijk óók door elkaars werk te lezen, te bevragen en van feedback te voorzien.
Aan het eind van de cursus:
- Heb je een helder verhaalidee met een dramatische kern
- Begrijp je hoe je thema, personage en plot met elkaar verbindt
- Heb je een korte synopsis en dialoogscene uit je verhaal geschreven
- Heb je zicht op wat de vervolgstappen zijn met het materiaal dat je hebt geschreven
- Heb je een beter begrip van je eigen positie als maker: meer Hollywood, meer Arthouse of juist een eigen combinatie en mengvorm
“Zonder twijfel behoort deze cursus tot een van de beste cursussen die ik heb gevolgd bij CREA. Reinier Noordzij, onze docent, is een uitstekende begeleider en een ware vakman. De cursus was buitengewoon uitgebreid: in slechts 10 weken slaagde Reinier erin om ons een volledig beeld te geven van het schrijven van synopses en dialogen. Ik heb enorm veel opgestoken van deze cursus en ben dankbaar voor de waardevolle inzichten die ik heb opgedaan.”
– Kourosh, cursist (seizoen 2023-2024/blok 1)


