Steenhouwen is een van de oudste, meest veelzijdige en traditionele ambachten en de fascinatie voor het vormen van een steen is zo oud als de mensheid zelf. Als je eenmaal een gevoel hebt gekregen voor de eigenschappen van de steen en de verwerkingstechnieken, heb je alle mogelijkheden om de eigen creativiteit te gebruiken. De meest adembenemende steen-sculpturen komen vooral tot stand door een combinatie van basiskennis en de volgorde van bepaalde werkstappen. In deze cursus leer je deze basiskennis en het systematisch bewerken van een steen. Je zult merken dat je tot meer in staat bent dan je zou verwachten.
Wat ga je doen?
De nadruk ligt op de techniek van de ‘Duitse Bauhütten’: het werken met traditionele hulpmiddelen en overdrachtsmogelijkheden. We beginnen met een inleiding in het driedimensionale werken en je leert hoe je het gereedschap correct vasthoudt. Zo kun je bepalen hoeveel materiaal je er in één keer afbeitelt. Als eerste oefening maak je van kalksteen een rond beeld, waardoor je gevoel krijgt voor de steen en kennismaakt met de volgorde van de werkstappen.
Nadat je het eerste beeldhouwwerk hebt voltooid, zijn er nog vele andere mogelijkheden om met de steen te werken, zoals reliëfs, profielstukken, traceringen/maaswerken en beletteringtechnieken. Initieel werk je met kalksteen, maar later kan je ook werken in bijvoorbeeld marmer, Belgische hardsteen of travertijn. Daarnaast maak je ter inspiratie elke week kennis met verschillende steenhouwers. De docent geeft je tips en trucs naast persoonlijke begeleiding en praktische ondersteuning. Na een tijdje gaan alle technieken in het spiergeheugen zitten. Dan kan je alle technieken vrij gebruiken om al jouw creatieve ideeën te realiseren.
“Een leuke nieuwe vaardigheid leren die ik anders nooit zou hebben opgepakt – een perfecte afleiding van mijn studie.”
– Cursist (seizoen 2023-2024/blok 1)
Inloopatelier modeltekenen
Wil je meer? Check dan het inloopatelier modeltekenen: elke zaterdagochtend van 10:30 tot 13:00 uur, met (naakt)model en onder begeleiding van CREA-docenten Beeldend.